Home is where the heart is..

Välkommen till bloggen om design, webbutveckling och annat nyttigt!
Med erfarenhet i skorna delar vi gärna med oss av det vi kan.

Webbyrå med erfarenhet i skorna
26
Okt

AdWords tips & tricks – Skapa en vinnande annons

Postades i kategori Nyheter, Webbdesign av Victor Reyes

Google AdWords har länge varit ett effektivt sätt att marknadsföra sig på och bli synlig på Internet för en viss målgrupp. För er som inte vet hur det går till; Man lägger upp annonser som sedan visas bredvid relaterade sökresultat på högra sidan av Googles träfflista. Hur högt upp de hamnar beror helt enkelt på hur mycket man erbjuder att betala per click (CPC), kvaliteten på annonsen (CTR) och relevansen gentemot sökordet.

Ordlista

Inne på AdWords-panelen kommer vi att stöta på olika förkortningar så det kan vara bra att lära sig vad dessa står för och vad de egentligen innebär.

CPC – Cost Per Click

Är kostnaden för varje klick på annonsen. CPC kan vi kan bestämma själva eller låta Google att hantera den automatiskt. Varje sökord har sitt bud som Google rekommenderar att bemöta, gör man inte det så genererar man lägre visningsposition för annonsen. Det vill säga att konkurrenterna som lägger högre bud per klick får sina annonser visade oftare och på högre positioner.*

*CPC är direkt beroende av CTR. Om man har högre kvalitet på annonsen (CTR) så minskar CPC och man kan finna sig på högre visningsposition än dina konkurrenter som betalar t ex det dubbla över ditt erbjudande.

CTR – Click Through Rate

CTR Visar kvaliteten på annonsen. Ju högre CTR desto högre kvalite på annonsen (och mindre CPC)

CPM – Cost Per Mille

Är kostnaden per tusen visningar.

CCR – Click Conversion Rate

Är för att mäta graden på försäljning/avslut gentemot click.

Kostnaden

Tjänsten är inte gratis – man betalar per click. Kostnaden per klick (CPC) är direkt bunden till priset på sökorden som är aktuella för vår annons. Man väljer alltså vilka sökord annonsen ska visas på och därefter lägger ett bud på varje ord. Priset på orden är beroende av konkurrensen, antalet sökningar och CTR för din annons.

Ekvationen

Ekvationen är ganska enkel, ju mer klick din annons får på så lite visningar som möjligt desto högre CTR. Detta minskar i sin tur sökordens CPC vilket i sin tur tillåter fler klick för samma dagliga budget.

Att skriva en vinnande annons..

En attraktiv annons kommer dra till sig uppmärksamhet och klick för potentiella kunder. Vårt mål blir att få så många klick som möjligt på så få visningar som det bara går. På det sättet ökar vi CTR och därmed minskar kostnaden per click (CPC).

Den viktigaste delen i en AdWords-annons är rubriken. Rubriken kommer att läsas upp 5 gånger mer än själva annonsinnehållet och adressen. Det enklaste sättet att skriva en rubrik är att inkludera nyckelordet i den.

Nedan kommer några tips och tekniker för AdWords-annonser som andra webbyrå inte lär avslöja.

  • Använd frågetecken för att skapa intresse och göra målgruppen nyfiken:

    Vill du tjäna 500SEK på en kvart?

  • Du kan även erbjuda instruktioner som visar att det fungerar:

    Egen blogg med 5 enkla steg!

  • ”Berätta” något för kunden för att skapa tillit:

    Jag gick ner 2 kilo på en vecka..

  • Skapa effekten att du vill avslöja något som bara du vet:

    Hemligheten bakom nya Saab..

  • Berätta något otroligt som kunden kan bli nyfiken över:

    Bli smal utan någon träning alls!

  • Jämför din produkt med en annan konkurrent:

    Volvo VS Saab – Se för dig själv

  • Tre punkter på slutet berättar att det finns mer att läsa:

    PS3 släpper ny hårdvara…

  • Underskatta inte kraften bakom ordet ”hemlighet”/”secret”:

    Hemligheten bakom nya GPS..

  • Underskatta inte kraften bakom ordet ”gratis”/”free”:

    Gratis bläckpatron till nya kunder!

  • Underskatta inte kraften bakom ordet ”Ladda ner”/”Download”:

    Ladda ner gratis gitarrlektioner!

  • Övertyga kunden att han/hon verkligen har behovet:

    LED-TV som du bara måste ha!

  • Kapitalisering, ja det stämmer, enkelt och effektivt.

    Varför inte byta till NYTT KÖK?

  • Man vill ha resultat snabbt: Orden som ”Nu”/”Idag” ger mer CTR.

    Idag släpps nya iPhone!

  • Om man säljer en konkurrerande produkt, visa att din är prisvärd!

    Vi har den nya Playstation 4995;-

Tekniker och ord att undvika och exkludera från din AdWords-annons

  • Inkludera inte företagets namn i annonsrubriken, den finns redan i URL.

    Stork erbjuder nya vinterskor!

  • Att repetera nyckelordet flera gånger i samma annons minskar CTR.

    Köp bilen, se våra nöjda bilköpare

  • Ordet ”köp” har negativ effekt, man vill helt enkelt inte bli tillsagd.

    Köp vår nya produkt idag!

  • Varje ord räknas, bli av med dem du absolut inte behöver:

    Bilar och biltillbehör, billigt!

Övriga tips och tekniker:

Less is more

Använd hellre få sökord med hög kvalitet än många sökord som är har låg CTR. Sökorden med låg CTR kan du pausa eller ta bort.

Struktur

En annan bra idé är att ha olika annonsgrupper för respektive nyckelord. Alltså en onlinekampanj med flera annonsgrupper där i varje annonsgrupp ligger annonser med relevanta (för sin annonsgrupp) sökord.
Till exempel:

Kampanj: Bilar
Annonsgrupper: Volvo Saab Renault
Sökord: Köp volvo
Byt volvo
Begagnade Saab
Saab bilar
Renault försäljare
Renault kombi

Victor Reyes Victor Reyes
Designer & Webbutvecklare, född på Kuba, uppvuxen i Ryssland. Specialicerar sig på Wordpress och Front-end utveckling. Driver Creative Workshop webbyrå sen Juni 2009.