Home is where the heart is..

Välkommen till bloggen om design, webbutveckling och annat nyttigt!
Med erfarenhet i skorna delar vi gärna med oss av det vi kan.

Webbyrå med erfarenhet i skorna
3
Maj

Sökmotoroptimera din hemsida

Postades i kategori Kodning, Webbdesign av Fernando Rodriguez

Anledningen till varför man skaffar sig en hemsida till att börja med är för att synas på Internet och dra till sig uppmärksamhet från en viss målgrupp. När din hemsida är klar blir den inte synlig på en gång utan måste marknadsföras på något sätt för att hjälpa målgruppen att hitta den. Men sökmotorerna hjälper oss här också genom att låta folk söka efter våra hemsidor men för det måste de först finnas med i deras index. Google’s robotar går t ex regelbundet ut på nätet och indexerar nya sidor, dvs när man gör en sökning så sker den inte live utan en cachad version av din hemsida tas fram från Google’s databas.

Sökmotoroptimering går ut på att man ska underlätta indexeringen så att den sker utan hinder (tekniskt) och få hemsidan att komma högre upp i listan bland sökresultaten. Idag vill jag snabbt gå igenom grunderna för sökmotoroptimering på nybörjarnivå, kan ni lite (X)HTML så klarar ni er utmärkt. Sökmotoroptimeringen kan man dela upp i två större delar; Redaktionell och Teknisk.

Redaktionell sökmotoroptimering

Precis som det låter, handlar redaktionell SEO om innehållet på sidan, kvaliteten på texten och fokus på sökorden.

”Content is King”

Se till att ha relevant information som gynnas av dina besökare. Om kvaliteten och relevans på texten uppskattas kommer målgruppen att sprida den vidare. Hemsidan får fler besökare och därmed högre pagerank.

Länkar & Länkstruktur

När du länkar internt eller ut till andra hemsidor se sill att ha beskrivande länkar som består gärna av flera ord. Misstaget som upprepas ofta är ”Klicka här”-länk där man i stor sätt säger till Google att sidan som man länkar till handlar om ”Klicka här”.

När det gäller adressen (url) så har dem flesta cms blivit duktiga på att ha sökmotorvänliga adresser som underlättar det även för slutanvändaren.

  • En dålig url: http://www.minhemsida.se/?page=334
  • En bra url: http://www.minhemsida.se/tjanster/sokmotoroptimering

Textvolym & Relevans

Textvolym på sidor kan variera men enligt många seokonsulter ska vara minst 450-500 ord. Sökordet ska upprepas i texten i relevanta sammanhang. För mer vikt på sökordet använd bold eller kursiv stil.

.text{
font-weight:bold;
font-style:italic;
}

Antal sidor

Google gillar stora webbplatser, och ju mer sidor det finns att indexera desto bättre är det. Varje ny sida med relevant text innehåller nya sökord.

In- och Utlänkar

Även känt som länkbyte, vilket innebär att man byter länkar med en annan hemsida. Använd dessa lagom för att leda din målgrupp till relevant information.
Inlänkar – är de länkar som finns på andra sidor som länkar till din hemsida. Kvaliteten på dem är viktig för pagerank.
Utlänkar – är de länkar som finns på din sida och länkar till andra sidor på internet, Google kollar och bedömer relevans på dessa.

Teknisk sökmotoroptimering

Denna del handlar om teknisk SEO, saker som man bör tänka på vid utvecklingen av hemsidor.

Bra titel

Titel är något som du skriver i mellan ”head”-taggarna som i stort sett berättar för sökmotorerna vad sidan kommer att handla om. Titel ska vara max 64 tecken och innehålla sökordet max 2 gånger. Det är en stor fördel om sökordet kommer på första plats i titeln. Titeln syns inte på själva sidan utan dyker upp som titel i fönstret på den webbläsaren som du använder. Försök att ha olika titlar för respektive sida (startsida, tjänster, kontakt etc..).


h1

Huvudrubrik (Heading 1) är absolut den viktigaste rubriken på din hemsida som berättar vad innehållet på respektive sida är. Därför ska den följas av beskrivande brödtext. Huvudrubriken bör vara ensam på enstaka sidor och ska innehålla sökordet.

Mobiltelefoner för alla behov

Hos oss kan du köpa din mobiltelefon som underlättar..

h2, h3, h4..

Andra huvudrubriker (Heading 1, 2, 3.. 6) Till skillnad från h1 kan upprepas flera gånger på samma sida. Försök att få med sökordet i dessa rubriker också.

title-taggar

Title-taggar ger beskrivande information om vad t ex en länk handlar om. Title-tagg kan läsas upp av talprogram och visas som ”tooltip”.

Google

alt-taggar

Alt-taggar används för bilderna och krävs enligt W3C webbstandard. Dem har en beskrivande funktion och kan läsas upp av talprogram. De dyker även upp när bilderna inte kan visas av en eller annan anledning.

Senaste Nokia telefon

Källkod

För att Googlebot inte ska hindras av tekniska själ på sidan, måste (X)HTML koden vara felfri. Koden går att validera med W3C validator. Sidan ska inte ha iframes, om du har tabeller se till att de håller endast tabulär data och inte finns i designsyfte. Menyerna ska vara listor (ul, ol etc) undvik att använda bilder istället för knapptexten. För fler tekniska optimeringstips se vår checklista för webbutvecklare.

Meta Description

Sidans beskrivning som borde innehålla sökorden ganska tidigt inne i meningen. Meta description visas inte på webbplatsen, utan används som beskrivning till sökresultaten hos sökmotorerna.




Meta Keywords

Beskrivande sökord för sidans innehåll som inte syns av användaren. Om sökordet finns både med i meta keywords och innehållet på sidan så får den extra tyngd, dock har Google lärt sig att ignorera meta keywords pga hög missbruk.




URL

Det är en stor fördel att ha sökordet i själva adressen som t ex ”www.flyttstadning.se” etc.. Gynnas både av Google och användare. Men som tidigare sagt är länkstrukturen oerhört viktig så om du inte kan få in sökordet direkt efter ”www.” så går det även bra på slutet: ”www.hyresvard.se/nya-lagenheter”.

Skapa Sitemap

Sitemap är en (oftast) XML-fil som innehåller information om hemsidans undersidor och dess adresser för att hjälpa sökmotorerna att hitta och indexera alla sidor.
Det finns flera olika verktyg för att skapa en sitemap, wordpress har t ex flera tillägg som gör jobbet åt dig. För hjälp med hur man skapar en sitemap se ”Googles verktyg för webbansvariga”.

Missbruk, fusk och utestängning

Det finns så klart en hel del tekniker som ger kortsiktiga resultat och medför fler nackdelar än fördelar. När man vet hur optimeringen fungerar så är det väldigt lätt att börja missbruka det. Det bästa man kan göra för att vara populär bland sökmotorerna är att bygga sidor för användarna och målgruppen med relevant innehåll. Använder man nedanstående tekniker så riskerar man bli permanent eller delvis avstängd från sökmotorerna:

Dold innehåll

Skapa aldrig innehåll som är dold för användaren, men fortfarande är synlig för sökmotorerna, detta kallas för ”cloaking” och accepteras inte av sökmotorerna. Ett bra exempel är vit text på vit backgrund eller css property, diplay: none.

p.hidden{
display:none;
}

Onaturling länktillväxt

Att skaffa sig hundratals inlänkar under kort tid kommer inte att göra en så populär som man tror. Detta bidrar till minskad rankning i sökmotorerna.

Spam av sökordet

Samma sak gäller onaturlig upprepning av sökordet eller sökfras. Om sökmotorer anser att ett ord eller fras upprepas för många gånger så kommer rankningen för sidan att sänkas, sen ser det inget bra ut för sidans besökare heller.

Duplicering av innehåll

Om sökmotorerna anser att innehållet på sidan är duplicerat och finns på en annan hemsida kommer den inte att visas i sökresultaten.

Fernando Rodriguez Fernando Rodriguez
En duktig webbutvecklare från södra Italien som brinner för backend programmering och CSS. Specialist på Drupal och Wordpress, jobbar på Creative Workshop webbyrå sen Mars 2010.